7 ženklai, kad jums trūksta vitamino D

2015/09/30 Kategorija: Apie vitaminą D

Pavasarinė saulė pagaliau įsigali, ir pačiu laiku – juk tai mūsų svarbiausias vitamino D, gyvybiškai svarbaus kaulams, odai ir psichikai, šaltinis.

Specialistų skaičiavimu, nuo 80 iki 90 procentų vitamino D žmogaus organizme pasigamina mums būnant saulėje. Bet štai kur bėda: dauguma mūsų manome, kad jeigu tik tinkamai maitinamės, gauname užtektinai visų vitaminų – taip pat ir D.

Deja. Net vitamino D turtingiausiuose produktuose jo nėra tiek, kiek reikia. Pavyzdžiui, porcijoje, arba 85 g lašišos, yra apie 450 tarptautinių vienetų (TV) vitamino D – ir tai labai neblogai. Nes štai vitaminizuotų apelsinų sulčių ar pieno porcijoje vitamino D yra atitinkamai 137 TV ir 120 TV. Specialistų daugumai vaikų ir suaugusiųjų iki 70 metų rekomenduojama kasdienė vitamino D dozė yra 600 TV. Vyresni kaip 70-ies žmonės kiekvieną dieną turėtų gauti net 800 TV.

Dar daugiau: dabar amerikiečiai gydytojai tvirtina, jog gerokai didesnės vitamino D paros dozės – 1000 TV vaikams ir 1 500–2 000 TV suaugusiesiems – yra saugios ir veiksmingos.

Taigi negaunant pakankamai saulės spindulių ir vitamino D su maistu, vaikams didėja rachito, suaugusiems žmonėms – osteoporozės grėsmė. Vitamino D deficitas taip pat gali padidinti aukšto kraujospūdžio ir II tipo diabeto riziką.

Į ką atkreipti dėmesį

Manote, kad galbūt ir jūsų organizmui trūksta vitamino D? Štai keli požymiai, padėsiantys tuo tikrai įsitikinti.

Skauda kaulus. Suaugusiesiems, kurių organizme nepakanka vitamino D, dažniau skauda kaulus ir raumenis – ypač žiemą. Be to, atsikėlus rytais būna sustingę sąnariai.

Kamuoja liūdesys. Vitaminas D didina serotonino – garsiojo laimės hormono – kiekį, taigi kuo daugiau šio vitamino, tuo geresnė mūsų nuotaika.

Dar 1998-aisiais atliktas nedidelis tyrimas, kurio metu savanoriai – visiškai sveiki žmonės, – buvo paprašyti žiemą vartoti vitaminą D. Paaiškėjo, kad jie visą tą laiką puoselėjo daug pozityvesnius jausmus, nei vitamino D nevartoję eksperimento dalyviai. Tiesa, vėliau buvo atliktas gerokai didesnio masto tyrimas, ir jo rezultatai jokios ryškesnės vitamino D įtakos psichinei sveikatai nebeparodė.

Esate 50-ies ar vyresni. Mums senstant, mūsų oda paprasčiausiai nebepagamina tiek vitamino D, kiek anksčiau. O ir inkstai nebefunkcionuoja taip produktyviai, kad perdirbtų šį vitaminą ir mūsų organizmas galėtų jį kuo geriau panaudoti. Be to, dauguma vyresnio amžiaus žmonių daugiau laiko praleidžia namuose nei lauke, saulėje.

Turite antsvorio arba esate nutukę. Žmonių, nešiojančių keletą ar daugiau nereikalingų kilogramų, organizmai vitaminą D gamina taip pat, kaip ir visų kitų. Tačiau didesnė kūno riebalų koncentracija keičia šio vitamino kiekį kraujyje.

Taip yra dėl to, kad D – riebaluose tirpstantis vitaminas. Vadinasi, kuo daugiau jūsų kūne yra riebalų, tuo labiau vitaminas „atskiedžiamas“. Kad būtų kompensuotas šis efektas, antsvorio turintiems ar nutukusiems žmonėms gali tekti papildomai kasdien vartoti vitaminą D.

Jūsų oda tamsesnė. Moksliniai tyrimai parodė, jog vitamino D trūkumas ir deficitas labai priklauso nuo žmogaus odos spalvos. Kaip aiškina gydytojai dermatologai, mūsų odos pigmentas yra natūrali apsauga nuo kenksmingų ultravioletinių saulės spindulių. Visai kaip parduotuvėse ir vaistinėse pardavinėjamas kremas. O saulės kremas su 30 SPF filtru sumažina odos galimybes gaminti vitaminą D net 97 procentais. Tai reiškia, kad tai pačiai vitamino D dozei pagaminti žmonėms labai tamsia oda reikia iki dešimties kartų daugiau saulės spindulių nei blyškiaodžiams.

Dažnai ir gausiai prakaituoja galva. Vos prieš šimtą ar truputėlį daugiau metų kaimo gydytojai, apsilankę pas gimdyvę, visada klausdavo, ar jai prakaituoja galva. Tai vienas pirmųjų ir klasikinis vitamino D deficito simptomas.

Turite bėdų dėl žarnyno. Sergantiesiems Krono liga ar uždegiminėmis žarnyno, saulės rezginio ligomis labiau gresia ir vitamino D deficitas. Visi minėti žarnyno negalavimai paveikia riebalų absorbavimą, o jei tiksliau, jį sumažina. Dėl to organizmas absorbuoja mažiau ir riebaluose tirpstančių vitaminų, tokių kaip vitaminas D.

Ką daryti

Kaip saugiai papildyti organizmo vitamino D atsargas? Gydytojų teigimu, pirmiausia pakankamai būnant saulėje – jokiu būdu ne per daug, bet ir ne per mažai. Jeigu iš patirties žinote, jog be apsauginio kremo po 30 minučių saulėje lengvai nudegsite, sumažinkite šį laiką iki 10–15 minučių, o tada išsitepkite kremu. Jei galite, pakaitinkite saulutėje rankas, kojas, pilvą, nugarą – kad organizmas gamintų maksimalų kiekį vitamino D.

Ir turėkite omeny, kad daug kas priklauso nuo vietovės, kurioje gyvename. Dėl to, kad skirtingu metų laiku saulės spinduliai į žemę krenta skirtingu kampu, jie būna veiksmingi tik kelis mėnesius per metus ir tik kelias valandas per dieną – nuo dešimtos valandos ryto iki trečios popiet.

Šaltinis: http://www.sekunde.lt/